Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus sateenkaaritietoon. Asiallinen tieto seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta ei ole yhtä kuin tietoa “sateenkaariseksistä” saati seksuaalikasvatusta.
Viikonlopun Iltalehden artikkeleissa ”Räikeä esimerkki siitä, että ihminen rupeaa leikkimään luojaansa” – Kaksi vanhempaa kertoo mielipiteensä lasten seksuaalikasvatuksesta esiintyi runsaasti harhaanjohtavaa sisältöä. Ilkka-Pohjalaisen jutussa lauantailta Seksuaalisuudesta pitää pystyä puhumaan kirjoitetaan seksuaalikasvatuksen tärkeydestä seksuaalirikosten ennaltaehkäisyssä. Kummassakin jutussa seksuaalikasvatuksen asiantuntijoilta kysytään yhtäkkiä mielipidettä sateenkaaritiedon antamisesta oppilaille eli asiasta, joka ei ole seksuaalikasvatusta. Ja ammattilaiset kommentoivat, ja vahvistavat näin samalla virhepäätelmää, että sateenkaaritieto olisi sama kuin seksuaalikasvatus.
Iltalehden jutussa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt myös sekoittuvat keskenään ja ohjaavat asiakirjatkin ovat hakusessa. Millaista tietoa lapsille ja nuorille siis pitää antaa ja miksi? Kerromme mielellämme!
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien ohella opetushenkilökuntaa velvoittavat kouluissa valtakunnalliset opetussuunnitelmat. Sekä perusopetuksen että lukion opetussuunnitelmat edellyttävät sukupuolitietoista opetusta ja huomioivat seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden. Valitettavasti oppimateriaali ei aina tätä tehtävää tue, vaan laahaa usein jäljessä.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurista todetaan, että se on sukupuolisensitiivistä, ja että se huomioi sukupuolen moninaisuuden. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien ihmisten huomioiminen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelussa koskee myös varhaiskasvatusta.
Perusopetuksen opetussuunnitelma velvoittaa kouluja sisällyttämään sateenkaariteemat opetukseen läpileikkaavasti. Se tarkoittaa niin äidinkieltä, matematiikkaa, historiaa kuin taito- ja taideaineita. Terveystietoon kuuluva seksuaalikasvatus on vain pieni osa kokonaisuutta, jossa sateenkaariteemoja voidaan käsitellä. Sateenkaaritiedon käsittäminen tietona “sateenkaariseksistä” tai pelkkänä seksuaalikasvatuksena kertoo laajasta tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä.
Vanhat ja vailla tieteellistä pohjaa olevat uskomukset tuntuvat elävän edelleen vahvoina. Ajatus siitä, että tieto sateenkaariteemoista lapsille ja nuorille olisi haitallista tai että sen pyrkimys olisi vaikuttaa heidän kasvuunsa haitallisesti on kumottu jo useita kertoja. Sateenkaaritieto on lapsen edun mukaista.
Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt ovat eri asioita
Yksi suurimpia epäkohtia Iltalehden artikkelissa on puutteellinen ymmärrys seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen erosta. Tieto sukupuolivähemmistöistä ei ole tietoa seksuaalisuudesta vaan sukupuolesta.
Sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE on vuonna 2016 todennut, että sukupuoli on merkittävä osa jokaisen ihmisen persoonaa, ja se ei ole selväpiirteinen ominaisuus: ”Sukupuoli on erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista koostuva jatkumo.”
Ihmisen sukupuoli-identiteetti, eli sisäinen kokemus omasta sukupuolesta, alkaa kehittyä jo varsin varhain, 2–4-vuoden iässä. Tapa kokea oma sukupuolensa on aina yksilöllinen ja se voi olla läpi elämän vaihteleva. Lapsen kasvu sukupuoleen on pitkälti sisäsyntyistä eikä sukupuoli-identiteettiä voida muuttaa kasvatuksen keinoin. Lapsen sukupuolikokemus on siis usein pysyvä ja jatkuu saman kaltaisena, mutta se voi saada eri merkityksiä eri ikäisenä.
Lapsen itsensä kannalta tärkeintä on kuitenkin se, että kyseessä on lapsen sen hetkinen kokemus itsestään, ja siksi sitä tulee kaikin tavoin kunnioittaa. Lasten kanssa on tärkeää keskustella lasten ikä- ja kehitystaso huomioiden kehoista ja niiden eroista, sukupuoleen ja sen moninaisuuteen liittyvistä ilmiöistä sekä moninaisista perheistä. Tämä ei tarkoita sitä, että tytöistä ja pojista ei saisi enää puhua.
Sukupuolen moninaisuutta on ollut olemassa yhtä kauan kuin ihmisyyttä. Se että jokainen lapsi ja nuori kohdataan yksilönä, eikä vain ensisijaisesti sukupuolensa edustajana on kaikkien lasten etu. Sukupuolen moninaisuuden huomioiminen ei ole keneltäkään pois.
Iltalehden artikkelissa mainitaan myös nuorten sukupuolenkorjausleikkaukset. Tällaisia ei Suomessa, eikä juuri muissakaan maissa tehdä, vaikka käsitys elää vahvana. Esimerkiksi “translain ulottaminen alaikäisiin” eli sukupuolen juridisen vahvistamisen salliminen alaikäisille tarkoittaisi mahdollisuutta korjata sukupuolimerkintä henkilötietoihin. Kyse ei siis ole mistään peruuttamattomasta tai vaarallisesta asiasta vaan hallinnollisesta toimenpiteestä, jolla turvataan lapsen oikeuksia.
Seta ei toteuta seksuaalikasvatusta
Setan toteuttamasta kouluvierailutoiminnasta ja sateenkaarioppitunneista tuntuu olevan liikkeellä sateenkaarilippuakin värikkäämpää tietoa. Oppitunnit eivät ole seksuaalikasvatusta eikä niissä “kannusteta” olemaan homo tai transsukupuolinen, vaan ne ovat jokaiselle lapselle tärkeää yhdenvertaisuus- ja ihmisoikeuskasvatusta, jossa kerrotaan asiallista tietoa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta. Niihin voi tutustua kätevästi itsekin verkossa täällä.
Tieto seksuaalisesta suuntautumisesta ei ole pelkästään tietoa seksuaalisuudesta. Seksuaalinen suuntautuminen, heterous, homous tai biseksuaalisuus, ovat samankaltaisia sosiaalisia identiteettejä. On harhaluulo, että se, mikä erottaa seksuaalivähemmistöt heteroista on seksi tai seksuaalisuus. Sekä ihastuminen, rakastuminen ja seksikäyttäytyminen ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaisia ihmisillä seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta. Erona on yhteiskunnan suhtautuminen samaa ja eri sukupuolta olevien suhteisiin.
Lapset ja nuoret tarvitsevat kasvurauhaa, jotta he voivat kasvaa omiksi itsekseen turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä. Kasvurauha ei tarkoita sitä, että lapsuusaikana esiin tuleva sateenkaari-identiteetti tai pohdinta sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta tulisi tukahduttaa ja jopa estää lasta saamasta sateenkaaritietoa. Todellinen kasvurauha tarkoittaa, että lapset saavat määrittää oman sukupuolensa, sen ilmaisun tavat sekä seksuaalisen suuntautumisensa avoimessa, kunnioittavassa ja turvallisessa ympäristössä. Vanhempi takaa kasvurauhaa myös puuttumalla lapsensa kohtaamaan syrjintään ja häirintään. Seta kannustaa vanhempia turvaamaan kasvurauhaa ja tarjoaa tähän mainion ja kiitellyn oppaan maksutta.
Turvallisen kasvuympäristön luominen edellyttää oikeaa tietoa. Lapsen oikeuksien mukaan jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus tietoon sateenkaariteemoista ja koulutuksen järjestäjällä on vastuu tämän toteuttamisesta. Vanhemmilla ei ole oikeutta evätä lapsiltaan opetussuunnitelman mukaista opetusta.
Lotte Telakivi
Setan nuorisotyön vaikuttamisen asiantuntija
P.S. Setan oppimateriaalit ja sisällöt ovat opetussuunnitelmien mukaisia ja Setan ylläpitämä Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus tarjoaa tukea myös detransition läpikäyvälle.
Kyllästyttääkö sateenkaaritiedon saannin jarruttelu?
Lahjoita Setan työhön! Paiskimme töitä lisätäksemme asiallista tietoa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta koko yhteiskunnassa ja kamppailemme ennakkoluuloja ja homofobiaa vastaan. Siihen tarvitsemme sinun apuasi. Tue meitä jo tänään!