Setan linjaukset seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtääviin toimenpiteisiin puuttumisesta ja niiden ennaltaehkäisystä on hyväksytty Setan hallituksen kokouksessa 5.3.2022.
Seta on toiminut sen puolesta, että ns. eheytystoiminta tulisi Suomessa kieltää kokonaan. Toiminta ei ole sallittua osana terveydenhuoltoa, mutta tämä ei riitä ilmiöön puuttumiseen. Seta on jo vuonna 2008 esittänyt, että ns. eheytystoiminta kiellettäisiin osana uskomushoitojen sääntelyä.
Vuonna 2019 Setan edustajakokous päätti, että Setassa luodaan tarkempi linjaus ns. eheytystoimintaan liittyen. Edustajakokouksen keskusteluissa tärkeäksi näkökulmaksi nousi paitsi pyrkimys lakkauttaa toiminta Suomessa, niin ns. eheytystoiminnan kohteeksi joutuneiden ihmisten kokemusten ja tarpeiden parempi huomioiminen ilmiöön puuttumisessa.
Vuoden 2021 aikana linjausten tekemistä varten, Seta antoi Peik Ingmanille toimeksiannoksi selvityksen ns. eheytystoiminnasta huomioiden tieto ilmiöstä Suomessa ja ajankohtaisesta tilanteesta maailmalla. Osana selvitystä järjestettiin myös Setan jäsenjärjestöille suunnattu kuulemistilaisuus. Selvityksen toimeksiantaja konsultoi lisäksi muita relevantteja sidosryhmiä.
Vuoden 2019 jälkeen pyrkimys kieltää tai rajoittaa ns. “eheytystoimintaa” on edennyt useassa maassa ja asia on nostettu ihmisoikeuksista käytävään keskusteluun myös kansainvälisillä foorumeilla. Myös Suomessa asia on edennyt eduskuntaan. Aktivistiryhmä julkaisi kesällä 2021 Ehjänä syntynyt –kansalaisaloitteen eheytystoiminnan kieltämiseksi Suomessa. Aloite keräsi tarvittavan määrän allekirjoituksia ja tulee käsiteltäväksi eduskunnassa.
Seta katsoo, että:
1. Seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtäävät toimenpiteet sekä niiden mainonta ja markkinointi tulee kieltää lailla.
2. Pelkkä haitallisen toiminnan kieltäminen ei kuitenkaan riitä ilmiöön puuttumiseksi ja siihen liittyvän inhimillisen kärsimyksen lievittämiseksi. Tarvitaan toimia, joilla voidaan auttaa ja tukea muutospyrkimysten kohteeksi joutuneita yksilöitä sekä lisätä niin sote-alalla toimivien ammattilaisten kuin uskonnollisten yhteisöjen tietoutta toiminnan haitallisuudesta sekä yleensä seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta.
3. Muutospyrkimysten kiellosta säädettäessä on
A) määriteltävä kiellettävät käytännöt tarpeeksi kattavasti ja selvästi, kieltoa tulee voida soveltaa seuraavissa tilanteissa:
- muutospyrkimyksiin kehottaminen ja kannustaminen Suomessa tai sen ulkopuolella, kehotukseen tai käskyyn seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun tukahduttamiseksi, uskonnonharjoitukseksi luettaviin muutospyrkimyksiin tähtääviin käytäntöihin (kuten yhteinen rukoilu toisen puolesta seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseksi), muutospyrkimyksiin kannustavan toiminnan mainostaminen ml. tiedon välittäminen toiminnasta Suomen rajojen ulkopuolella sekä matkan välittäminen, järjestäminen tai sen rahoittaminen muutospyrkimyksiin osallistumiseksi Suomen rajojen ulkopuolella
- on kiinnitettävä huomiota siihen, että kielto ei kuitenkaan vahingossa estä tarjoamasta tukea oman seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun selventämiseksi tai sukupuolta vahvistavia sukupuolenkorjaushoitoja.
B) varmistettava, ettei yksilön suostumus muutospyrkimyksiin (automaattisesti) vapauta muutospyrkimyksiin kannustanutta ja sellaisia palveluja tarjonnutta tahoa vastuustaC) huolehdittava, että kielto ulottuu niin terveydenhuoltoon, kasvatuksen- ja koulutuksen piiriin, uskonnolliseen toimintaan kuin kaikkeen julkiseen tai yksityiseen toimintaanD) määriteltävä, miten kieltoa valvotaan sekä kiellon rikkomisesta aiheutuvat sanktiot, on myös luotava käytäntö ilmiantojen tekemiseenE) varmistettava, että seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtäävien toimenpiteiden kohteiksi joutuneilla tulee olla mahdollisuus hakea korvauksia
4. Seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtäävien toimenpiteiden kohteeksi joutuneille tai toiminnasta ilmiannon tehneille tulee tarjota välittömästi riittävää suojelua (esim. lähestymiskielto, turvallinen/salainen majoituspaikka).
5. Seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtäävien toimenpiteiden kohteeksi joutuneille tulee olla tarjolla vertaistukea sekä asiantuntevaa ammatillista apua mm. traumojen käsittelemiseen. Apua tulee kohdentaa myös muutospyrkimyksistä ilmoittaneille.
6. Tarvitaan toimia tietoisuuden lisäämiseksi haitoista, joita seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun muuttamiseen tähtäävät toimenpiteet aiheuttavat. Tietoa tulee kohdentaa erityisesti sote-alan ammattilaisille sekä uskonnollisille yhteisöille
7. Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta tulee tarjota koulutusta sote-alan ammattilaisten peruskoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa.