• Hyppää pääsisältöön

Seta ry

50 vuotta ihmisoikeustyötä

50 vuotta
ihmisoikeustyötä

Ostoskori

Lahjoita!
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Blogit
  • Ihmisoikeudet
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
      • Tasa-arvolaki
      • Yhdenvertaisuuslaki
      • Sukupuolen juridinen vahvistaminen
        • Alaikäisten sukupuolen juridinen vahvistaminen
      • Intersukupuolisten oikeudet
      • Avioliittolaki
      • Äitiyslaki
      • Nimilaki
    • Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet
    • Eheyttämistoiminta
      • Tukea eheyttämistoimintaan osallistuneille
    • Viharikokset
      • Tukea viharikosten kohteille ja tekijöille
      • Kokemuksia ja tilastoja vihateoista
    • Poliittiset ohjelmat ja linjapaperit
      • Poliittiset painopistealueet 2019–2022
      • Poliittinen ohjelma
      • Kunta- ja hyvinvointialuevaalien tavoitteet 2025
        • Tavoitteet hyvinvointialueille
      • Linjaukset eheyttämistoiminnan kiellolle
    • Vaalit ja kampanjat
      • Kunta- ja hyvinvointialuevaalit 2025
        • Sitoutuneet 2025
      • Eurovaalit 2024
      • Eduskuntavaalit 2023
        • Sitoudu!
        • Sitoutuneet 2023
        • Sitoutuneet 2019
        • Vetoomus puolueille
          • Vetoomuksen allekirjoittaneet
      • Hyvinvointialuevaalit 2022
      • Kuntavaalit 2021
        • Sitoutuneet 2021
        • Muistilista sateenkaarinuorten huomioimiseen
      • Vetoomukset
    • Lausunnot ja kannanotot
    • Viranomais- ja kv-suositukset
    • Sateenkaarihistoria Suomessa
    • Oletko kokenut syrjintää?
  • Sateenkaaritieto
    • Sateenkaarisanasto
      • Sateenkaarisanastoa selkokielellä
      • Sateenkaarisanasto suomalaisella viittomakielellä
      • Seksuaalinen ja romanttinen suuntautuminen
      • Sukupuolen moninaisuus
      • Perheet ja suhteet
      • Sateenkaarikulttuuri
      • Terveys ja hyvinvointi
      • Ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus
    • Sukupuolen moninaisuus
      • Transsukupuolisuus
      • Muunsukupuolisuus
      • Intersukupuolisuus
    • Seksuaalinen suuntautuminen
      • Aseksuaalisuus
      • Panseksuaalisuus
    • Sateenkaariperheet
    • Pari- ja monisuhteet
    • Ammattilaisille
      • Sosiaali-ja terveysala
      • Varhaiskasvatus
      • Perusopetus ja toinen aste
        • Videot
      • Nuorisotyö
      • Seniorityö
      • Työelämä
      • Media
  • Palvelut
    • Tuki- ja neuvontapalvelut
      • Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus
      • Verkkonuorisotalo Loiste
      • Sinuiksi-palvelu
      • Sateenkaari-ihmisten perhesuhdekeskus
      • Nuorten ryhmät
      • Vertaistuki
      • Kriisit ja mielenterveys
      • Syrjintää kokeneille
      • Palvelut intersukupuolisille ja heidän läheisilleen
      • Sateenkaariperheiden neuvonta
      • Väkivaltaa kokeneille
      • Seksuaalisuus ja seksuaaliterveys
    • Asiantuntija- ja koulutuspalvelut
      • Koulutustallenteet
      • Koulutusiltapäivät
      • Sosiaali- ja terveysala
      • Opetus ja varhaiskasvatus
      • Nuorisoalan koulutus
      • Kouluvierailut ja tietoiskut nuorille
      • Viranomaiset, yritykset ja yhdistykset
      • Ammattilaisten konsultaatio
    • Materiaalitilaus
  • Järjestö
    • Yhteystiedot
      • Hallitus
      • Työntekijät
    • Yhteistyö Setan kanssa
    • Medialle
    • Jäsenjärjestöt
      • Liity jäseneksi
      • Liity Setan jäsenjärjestöksi
    • Kannatusjäsenet
    • Asiakirjat ja toiminta
      • Säännöt
      • Toimintaperiaatteet
      • Järjestöstrategia
      • Hankkeet ja projektit
      • Historiakuukausi
      • Sateenkaarevat toiminta- ja teemapäivät
      • Pride-tapahtumat Suomessa
        • Ilmoita pride
      • Huomionosoitukset
    • Järjestöpalvelut
      • Työkalupakki
      • Opas vapaaehtoisille
      • Järjestökoulutukset
      • Avustukset
      • Vertaistoiminnan tuki
      • Varainhankinta
      • Viestintäpalvelut
    • Tue Setaa
    • Arkisto ja historiankeruu
  • Seta-kauppa
    • Lahjoitukset
    • Jäsenyys
    • Koulutustuotteet
    • Seta-tuotteet
    • Materiaalitilaus
  • Nuoret

03.12.2024

Asiantuntijalta: Liikuntatuntien saavutettavuus sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta 

Uutinen

Kuouliikuntasali. Viivalla seisoo viisi nuorta erilaiset liikuntakengät- ja housut jalassaan. Ensimmäinen on pukeutunut siniseen, toinen punaiseen, kolmas vihreään, neljäs mustavalkoiseen ja viimeinen keltaiseen ja mustaan.

Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat oppilaat törmäävät monenlaisiin haasteisiin liikuntatuntien yhteydessä. Osallistumismahdollisuuksiin vaikuttavat esimerkiksi syrjinnän kokemukset sekä sukupuolivähemmistöille soveltumattomat tilat. Tässä tekstissä keskitytään tarkastelemaan sitä, miten tilat ja niiden käyttöön liittyvät käytännöt voivat joko lisätä tai vähentää sukupuolivähemmistöihin kuuluvien osallisuutta liikuntatunneilla. Oikeus liikkua kuuluu kaikille. 

Kouluterveyskyselyn mukaan yläkouluikäisistä ja toisen asteen oppilaista noin 5 % kuuluu sukupuolivähemmistöihin eli on sukupuoleltaan jotakin muuta kuin cissukupuolinen. Cissukupuolisella tarkoitetaan henkilöä, jonka sukupuoli-identiteetti vastaa hänelle syntymässä määritettyä sukupuolta. Sukupuolivähemmistö taas on kattokäsite, jolla viitataan henkilöihin, jotka eivät koe syntymässä määriteltyä sukupuolta omakseen tai joiden sukupuoli, sen ilmaisu ja kokemus eivät kaikin tai jollain tavoin vastaa normatiivisia käsityksiä sukupuolesta. Sukupuolivähemmistöihin kuuluvat transihmiset eli transsukupuoliset, muunsukupuoliset ja transvestiitit sekä intersukupuoliset. 

Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan ETENE:n mukaan sukupuoli on jatkumo, joka koostuu erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista. ETENE:n monitahoinen määritelmä tuo näkyväksi sen, että sukupuoli on moninainen ilmiö, joka ei ole jaettavissa kahteen, toisilleen vastakkaiseen ja selvästi toisistaan erotettavaan sukupuoleen. Sukupuoli-identiteetti eli ihmisen sisäinen ymmärrys omasta sukupuolestaan on pitkälti sisäsyntyinen ominaisuus, jota ei voi ulkopuolelta muuttaa. Ihmisen sukupuolta ei myöskään voi määritellä tai päätellä ulkoapäin.  

Tilat ja käytännöt rajaavat sukupuolivähemmistöjä ulos

Kouluterveyskyselyn mukaan sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten hyvinvointi, terveys ja osallisuus ovat heikompia lähes kaikilla tutkituilla osa-alueilla cissukupuolisiin nuoriin verrattuna. Liikuntatunneilla haasteita tuottavat esimerkiksi sukupuolittava puhe, sukupuolitetut liikuntatunnit sekä sukupuolineutraalien tilojen puute oppilaitoksissa ja esimerkiksi uimahallikäynneillä. 

Euroopan unionin perusoikeusviraston seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien yhdenvertaisuustilannetta kartoittavan kyselyn mukaan suomalaisista transnaisista 71 % ja transmiehistä 85 % on kouluaikoinaan kokenut vaikeuksia wc- ja pukuhuonetiloja käyttäessään. Ei-binääristen ihmisten kohdalla luku on 57 % ja intersukupuolisten kohdalla 50 %. Kyselyn tulokset piirtävät kuvaa siitä, että wc- ja pukuhuonekäytännöistä löytyy kehittämistä. 

Kaikista oppilaitoksista ei välttämättä löydy sukupuolineutraaleita wc-tiloja ja pukuhuoneita. Käytännössä siis esimerkiksi muunsukupuolisille oppilaille ei tällöin ole sopivaa tilaa, vaan nuori joutuu joko käyttämään tyttöjen tai poikien pukuhuonetta tai vaihtamaan vaatteet wc:ssä. 

Transtyttöjen ja -poikien tulisi halutessaan saada käyttää sukupuoli-identiteettinsä mukaisia sukupuolitettuja tyttöjen tai poikien pukuhuoneita, mutta aina tämä ei onnistu. Syrjinnän pelko voi johtaa siihen, ettei transnuori uskalla käyttää sukupuolitettuja pukuhuoneita. Toisaalta oppilailla ja henkilökunnalla voi olla virheellistä tietoa ja ennakkoluuloja sukupuolivähemmistöistä ja siten epävarmuuksia samojen pukutilojen käyttämisestä.  

Viime vuosina mediassa ja muussa julkisessa keskustelussa on lietsottu pelkoja siitä, että transihmisten vapaus valita sukupuoli-identiteettinsä mukainen pukuhuone lisäisi cissukupuolisiin kohdistuvaa häirintää. Tämä on kuitenkin paikkaansa pitämätön väite, sillä pukeutumiseen ja peseytymiseen liittyvä tavanomainen alastomuus puku- ja pesutiloissa ei ole häirintää, riippumatta siitä, millaiset kehonpiirteet ihmisellä on. 

Sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta stereotypioiden ja ennakkoluulojen värittämä ilmapiiri sekä sukupuolineutraalien tilojen puute voivat tuntua turvattomilta ja pahimmillaan jopa estää liikuntatunneille osallistumisen. Sukupuolivähemmistöön kuuluvat oppilaat eivät välttämättä syrjinnän pelon takia uskalla olla avoimia omasta identiteetistään ja siihen liittyvistä tarpeista. 

Sukupuolidysforian vaikutukset

Osa trans- ja muunsukupuolisista nuorista kokee sukupuolidysforiaa. Sukupuolidysforia tarkoittaa sukupuoliristiriidan aiheuttamaa kokonaisvaltaista pahan olon tunnetta, joka eritellään usein kehodysforiaksi ja sosiaaliseksi dysforiaksi. Kehodysforialla tarkoitetaan vierauden, ahdistuksen ja inhon tunteita, jotka kohdistuvat kehon sukupuolitettuihin piirteisiin. Sosiaalinen dysforia taas kuvaa sosiaalisissa tilanteissa ilmenevää ahdistusta ja pahan olon tunnetta, joka liittyy väärinsukupuolittamiseen eli siihen, ettei tule tilanteissa nähdyksi omana itsenään. 

Yhteisten pukuhuoneiden käyttäminen voi tuntua vaikealta, jos dysforian takia jotkin oman kehon piirteet aiheuttavat ahdistusta. Pukuhuoneissa ja suihkutiloissa ei välttämättä ole yksityisyyttä mahdollistavia rakenteita, jolloin omaa kehoa on vaikea suojata katseilta.  

Dysforia voi myös vaikeuttaa liikkumista ja eri lajien harrastamista, sillä kehotietoisuutta lisäävä tekeminen voi tuntua epämiellyttävältä ja hankalalta, eikä liikkuminen muiden silmien edessä välttämättä tunnu mahdolliselta ollenkaan. Toisaalta joidenkin kohdalla itselle sopivat liikuntamuodot voivat helpottaa dysforiaa, sillä liikkuminen voi antaa tunteen kehon pystyvyydestä. Yksilölliset tarpeet huomioiva liikunnan opetus voikin lisätä minäpystyvyyden tunnetta, tuoda elämään liikunnan iloa ja onnistumisen kokemuksia. 

Haasteista ratkaisuihin 

Se, että tiloista muokataan kaikille sopivia, on tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämistä, ei erityisjärjestelyjen vaatimista. Tilojen suhteen toimivin vaihtoehto on se, että oppilaitoksessa olisi sekä sukupuolitettuja että sukupuolineutraaleita puku- ja wc-tiloja.  

Sukupuolitettujen pukuhuoneiden sisällä olisi hyvä olla erilaisia yksityisyyttä mahdollistavia rakenteita, kuten sermejä, verhoja tai yksittäisiä, lukittavia tiloja. Myös suihkutiloissa yksityisyyttä voi lisätä esimerkiksi suihkuverhoilla. 

Jokaisella oppilaalla tulisi olla mahdollisuus käyttää itselleen sopivaa tilaa itsemäärittelyyn perustuen. Parasta olisi, jos tilojen saavutettavuutta ja erilaisia vaihtoehtoja on mietitty etukäteen, jolloin sukupuolivähemmistöön kuuluvan oppilaan ei tarvitse tulla kaapista ulos eli kertoa vähemmistöstatuksestaan. Oppilailla voi olla useita syitä sille, miksi ei halua jakaa tietoa omasta identiteetistään opettajille tai muille nuorille. Sukupuolivähemmistöjen lisäksi yksityisyyttä tarjoavat tilat palvelevat myös esimerkiksi sairauden, terveydentilan tai vaikkapa uskonnollisten syiden takia yksityisyyttä kaipaavia oppilaita. 

Erityisesti vanhoissa rakennuksissa tiloista saattaa olla haastavaa muokata tarpeeksi inklusiivisia. Etenkin silloin on hyvä pohtia yksilöllisiä ratkaisuja oppilaiden kanssa: jos trans- tai muunsukupuolinen oppilas ei halua käyttää sukupuolitettuja tiloja eikä sukupuolineutraaleita tiloja ole, voidaan sopia, että oppilas voi esimerkiksi käyttää sukupuolitettuja tiloja ennen muita oppilaita tai heidän jälkeensä. Tällöin tulee varmistaa, ettei nuorelle koidu ongelmia siitä, jos hän saapuu seuraavalle tunnille myöhässä. 

Syrjinnän ja häirinnän ennaltaehkäisy

Tilojen lisäksi on syytä kiinnittää huomiota syrjinnän ja häirinnän ehkäisyyn. Sukupuolivähemmistöihin korostuneen syrjintäriskin takia on myös olennaista varmistaa, että oppilaitoksella on ajantasainen ohjeistus häirintään ja syrjintään puuttumiselle. 

Liikuntatunneilla tapahtuvan muiden oppilaiden sukupuolivähemmistöihin kohdistaman suoran syrjinnän muotoja ovat esimerkiksi ulossulkeminen, tuijottaminen, juoruilu sekä fyysinen väkivalta.  

Sukupuolivähemmistöön kuuluva voi joutua jatkuvasti todistelemaan muille oppilaille omaa olemassaoloaan ja itsemäärittelyoikeuttaan. Trans- ja muunsukupuoliset ovat liikuntatunneilla kokeneet haasteeksi myös sen, ettei opettaja ole käyttänyt oppilaan itse valitsemaa nimeä. Tilojen tarkastelun lisäksi oppilaitoksissa onkin tärkeää tarkastella asenneilmapiiriä ja normeja, jotka vaikuttavat siihen, ovatko liikuntatunnit aidosti turvallisia sukupuolivähemmistöön kuuluville. 

Asiallisen ja paikkaansa pitävän tiedon tarjoaminen sukupuolen moninaisuudesta on olennaista. Sekä oppilailla että henkilökunnalla voi olla aiheesta puutteellisia tietoja ja ennakkoluuloja. Sukupuolen moninaisuutta tulisi käsitellä laaja-alaisesti ja läpileikkaavasti kaikissa oppiaineissa säännöllisesti. Tieto sukupuolen moninaisuudesta kuuluu kaikille ja on osa ihmisoikeuskasvatusta. 

 

Venla Suutari 
Koulutusasiantuntija 
Ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö Seta 

Artikkeli ilmestynyt osana LIITO-lehden saavutettavuusteemanumeroa.

 

 

 

Lähteet

Berg, P. & Kokkonen, M. (2020). ”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan”: sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset. Kasvatus ja aika, 14(3), 43–59. https://doi.org/10.33350/ka.87202 

Euroopan unionin perusoikeusvirasto FRA – European Union Agency for Fundamental Rights (2024) LGBTIQ at a crossroads: progress and challenges. 

Lehtonen, J., Majlander, S., Sares-Jäske, S., Jehkoi, A. & Luopa, P. (2024) Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien 8.- ja 9.-luokkalaisten hyvinvointi: Kouluterveyskysely 2019–2023. 

Setan Sateenkaarisanasto. 

Valaskivi, L., & Alasuutari, V. (2024). ”Mä tiesin et mä jollain tapaa en kuulu joukkoon”: Sukupuolivähemmistöjen koulukokemukset peruskoulun sukupuolittuneissa rakenteissa. Nuorisotutkimus, 42(2), 3-18. 

Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE (2016) Kannanotto: Intersukupuolisten lasten hoito. STM105:00/2014. 

 

Jaa
Twiittaa

Seta ry
Haapaniemenkatu 7–9 B
7. krs
00530 Helsinki

 

info@seta.fi

y-tunnus: 0661747-4

Avoinna:
Ma–to klo 10–15

 

Työntekijöiden yhteystiedot

 

Tietosuojaseloste (informointiasiakirja)

Toimiston sijainti Google-kartalla.

 

Keräyslupa RA/2022/107. Lahjoita Setalle täällä.

 

Käytämme evästeitä tällä sivustolla.

Tilaa Setan koulutus- ja yleistiedotteet

Tilaa Setan mediatiedotteet

Tilaa Sukupuolen moninaisuus täänään -tiedotteet sote-alan ammattilaisille

Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen, kävijätietojen analysointiin ja kohdennettuun markkinointiin. Oletamme tämän sopivan sinulle, mutta voit halutessasi päättää mitä evästeitä laitteellesi tallennetaan evästeaseuksista. KYLLÄ EI
Yksityisyysasetukset
Yksityisyysasetukset

Yleistä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan laitteellesi ja ilman niitä verkkosivustomme ei välttämättä toimi oikein. Käytämme myös ei-välttämättömiä, kolmannen osapuolen tarjoamia evästeitä ymmärtääksemme, miten ja kuinka paljon sivustoamme käytetään sekä kohdentaaksemme mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan laitteellesi vain suostumuksellasi. Voit myös valita haluatko tallentaa tällaisia evästeitä laitteellesi.
Necessary
Always Enabled
Välttämättömät evästeet ovat oleellisia, jotta sivustomme toimii tarkoitetulla tavalla. Tässä luokassa on vain sivuston tekniseen toimintaan ja turvallisuuteen liittyviä evästeitä. Nämä evästeet eivät sisällä mitään henkilötietoja.
Non-necessary
Käytämme Google Analyticsia sivuston käyttäjätietojen seurantaan ja Facebookin sekä Twitterin jakotoiminnot ja kohdennetun mainonnan mahdollistavia evästeitä.
SAVE & ACCEPT