Elokuun alussa aloittavat muiden oppilaiden joukossa kouluvuotensa myös sateenkaarilapset ja -nuoret. Koulu on jokaisen lapsen ja nuoren elämän keskeinen osa ja koululla on myös tärkeä rooli kasvurauhan takaamisessa.
Kasvurauha tarkoittaa sateenkaarinuorille, eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville nuorille, sitä, että jokainen saa kasvaa omaksi itsekseen ja määrittää sukupuolensa ja seksuaalisen suuntautumisensa kunnioittavassa, avoimessa ja turvallisessa ympäristössä.
Kasvurauhan takaaminen sateenkaarinuorille on myös yhdenvertaisuuden edistämistä. Yhdenvertaisuuslaki ja tasa-arvolaki velvoittavat, että koulujen ja oppilaitosten on edistettävä yhdenvertaisuutta aktiivisilla toimenpiteillä. Lisäksi yhdenvertaisuuslaissa velvoitetaan kouluja puuttumaan muun muassa seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvään häirintään. Mikäli koulu ei puutu häirintään, on tämä lain silmissä syrjintää.
Kiusaamiseen on puututtava
Koulussa toisten oppilaiden kiusaamaksi tuleminen on valitettavan yleistä sateenkaarinuorille, ja esimerkiksi YK:n lapsen oikeuksien komitea on ilmaissut huolensa kiusaamisen yleisyydestä Suomessa. EU:n perusoikeusviraston tänä vuonna julkaistussa kyselyssä yli puolet vastanneista suomalaisista sateenkaarinuorista oli kokenut toisten oppilaiden tekemää kiusaamista.
Koulujen on puututtava kiusaamiseen ja pyrittävä ennaltaehkäisemään kiusaamista sukeltamalla rohkeasti kiusaamisen lähteille. Kiusaamisen taustalla on usein sukupuoli-identiteettiä, sukupuolen ilmaisua ja seksuaalista suuntautumista koskevia normeja ja ennakkoluuloja.
Lapsille ja nuorille annettu asiallinen ja ikätasoinen tieto seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta ennaltaehkäisee tiedon puutteesta johtuvaa kiusaamista ja on myös erityisen tärkeää identiteettiään pohtiville sateenkaarinuorille itselleen. Tämän tiedon saaminen kuuluu jokaisen lapsen oikeuksiin, ja velvoittavathan sen jakamiseen nykyiset opetussuunnitelmatkin. Suomessa on edelleen nuoria, joiden kohdalla tämä oikeus ei toteudu.
Kohtaa kunnioittavasti, tee moninaisuus näkyväksi
Tiedon antamisen lisäksi kouluilla on käytössään monia keinoja taata seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville oppilaille turvallisempi koulutie. Setan ylläpitämällä verkkonuorisotalo Loisteella nuoret ovat kertoneet monenlaisista kohtaamisista ja kokemuksista koulutien varrella. Tämä teksti pohjautuu osittain noihin kokemuksiin, joista osa on ollut positiivisia ja turvallisuutta lisääviä, ja osa taas ollut omiaan lisäämään turvattomuutta.
Moni saattaa ajatella, että mikäli en aktiivisesti toimi syrjivästi, niin kohtelen kaikkia yhdenvertaisesti. Todellisuudessa yhdenvertaisuuden toteutuminen vaatii kuitenkin aktiivisia toimia, sillä yhteiskuntamme rakenteet ja pinttyneet asenteet ovat usein edelleen yhdenvertaisuuden toteutumisen tiellä. Vähemmistöihin kuuluvat nuoret ovat saaneet usein kokea syrjivää käytöstä ja näkymättömyyttä, tai vähintään kuulleet muiden vertaistensa huonoja kokemuksia. Sen takia näiden nuorten luottamuksen eteen pitää tehdä hieman enemmän.
Kyse ei ole kuitenkaan mistään suurista ponnistuksista, vaan yksinkertaiset asiat riittävät. Esimerkiksi eräässä koulussa kouluterveydenhoitajan, -psykologin ja -kuraattorin esittäytyessä syksyn alussa koko koululle, he olivat erikseen maininneet, että heille voi tulla juttelemaan myös seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin liittyvistä asioista. Tämä yksi maininta oli tehnyt sateenkaarinuorten olemassaolon koulussa näkyväksi ja tuonut varmasti monelle nuorelle tunteen, että on ainakin joku, jolle voin puhua. Samanlainen positiivinen näkyvyyden kokemus oli tullut siitä, kun kunnan nuorisotyöntekijät olivat esittäytyessään esitelleet myös tekemäänsä sateenkaarevaa nuorisotyötä.
Monesti näkyvyyttä ja turvallisuutta lisäävät teot voivat olla todella pieneltä tuntuvia, mutta sateenkaarinuoren näkökulmasta hyvin merkittäviä. Sateenkaaripinssi opettajan rinnassa ensimmäisenä koulupäivänä, sateenkaaritarra tai -lippu kouluterveydenhuollon tilojen vieressä tai sukupuolineutraalin vessan oveen liimattu sukupuolen moninaisuuden symboli voivat tuoda tunteen siitä, että minulla on lupa näkyä ja olla oma itseni täällä. Hyvän ensivaikutelman on luonut myös ruotsintunnilla opettajan ehdotuksesta käyty kierros, jossa jokainen kertoo, mitä pronomineja itsestä käytetään.
Vastaavasti myös näkymättömyyttä on välillä hyvin helppoa aiheuttaa pienillä teoilla. Mahdollisesti viattomalta tuntuva huudahdus ”hei tytöt” voi jollekulle tuon ryhmän jäsenelle tuottaa lannistavan tunteen väärin nähdyksi tulemisesta ja sen, ettei nuori myöhemmin uskalla tulla kertomaan sukupuoleensa liittyvästä pohdinnasta sinulle.
Samalla on hyvä muistaa, että olemme ihmisinä väistämättä erehtyväisiä. Virheiden tekeminen on ymmärrettävää, ja aikuisenkin on täysin sallittua korjata itseään ja pyytää anteeksi!
Rakenteet kuntoon
Koulun rakenteiden pitäisi myös olla kunnossa, ja jo etukäteen mietittynä hyvät toimitavat niihin tilanteisiin, kun joku lapsi tai nuori haluaa muuttaa kutsumanimeään tai kun oppilaan tai opiskelijan virallinen nimi tai sukupuoli muuttuu. Nimen muuttaminen on tehtävä nuoren omasta ilmoituksesta, eikä mikään sääntö velvoita koulua käyttämään kutsumanimenä virallista nimeä tai vaatimaan todistuksia siitä, mitä nimeä nuori käyttää.
Samaan tapaan esimerkiksi liikuntatuntien yhteydessä on mahdollista tehdä poikkeusjärjestelyitä pukuhuonetilojen osalta nuoren omasta pyynnöstä, ilman sen kummempia todistuksia miltään taholta. Näissä tilanteissa on erityisen tärkeää, että nuoren kertoma otetaan todesta ja häntä uskotaan. Vähättelyn ja mitätöinnin kokemukset ovat erityisen rankkoja, kun on joutunut ensin itse rohkaistumaan ottamaan asian esille ja pyytämään tukea ja apua.
Kun koulun rakenteet ovat kunnossa, tulee nuorille harvemmin tilanteita, joissa he joutuvat nousemaan esiin ja aktiivisesti vaatimaan oikeuksiaan. Ensisijaisesti sateenkaarilapset ja -nuoret ovat kuitenkin lapsia ja nuoria, joilla pitäisi muiden tapaan olla mahdollisuus kasvaa rauhassa, oppia koulussa tärkeitä asioita, tutustua itseensä, löytää kavereita, olla erehtyväisiä ja pystyä luottamaan siihen, että heidän elämässään tapaamat aikuiset tahtovat heille hyvää.
Kirjoittaja on Setan nuorisotyön vaikuttamisen asiantuntija Heta Hölttä
Kaipaisitko vielä lisää työkaluja sateenkaarinuorten yhdenvertaisuuden edistämiseen koulussa?
Vaikuta allekirjoittamalla vetoomus kouluturvallisuuden ja kasvurauhan takaamisesta oppilaitoksissa.
Voit ostaa Setan Sateenkaarinuoret koulumaailmassa -koulutustallenteen, josta saat lisätietoa sateenkaarinuorista sekä työkaluja heidän huomioimiseensa koulun arjessa.
Tutustu Sateenkaari oppilaitoksessa -oppaaseemme koulun ilmapiirin ja oppimisympäristön kehittämiseksi sateenkaarinuoret huomioivaksi.
Opetusala-sivustomme sisältää paljon työkaluja, menetelmiä ja oppaita opetusalan ammattilaisille!
Avin kanssa yhdessä toteutetut Sateenkaarioppitunnit tarjoavat tietoa eri-ikäisille sateenkaarevasta moninaisuudesta!
Avoin koulutus 19.9.2024 klo 13-16 Vihatekojen ennaltaehkäisy ja niihin puuttuminen koulumaailmassa. Koulutuksessa käsitellään sitä, millaisia vihatekoja sateenkaarinuoriin ja BIPOC-nuoriin kohdistuu, miten vihatekoihin ja mikroaggressioihin voidaan aktiivisesti puuttua ja miten yhdenvertaisuussuunnitelmaa voidaan käyttää työkaluna vihatekojen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen.
Ilmoittaudu täällä: https://atom.flomembers.com/seta-ry/events/register/9188905e74c28e489b44e954ec0b9bca
Infokuvia nuorille syrjinnästä ja häirinnästä