Evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous keskustelee tällä viikolla samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä kirkossa. Piispat ovat tehneet ehdotuksen siitä, että kirkossa hyväksyttäisiin kahden rinnakkaisen avioliittokäsityksen olemassaolo: toisessa avioliitto käsittää niin eri kuin samaa sukupuolta olevien avioliitot ja toisessa avioliitto on vain naisen ja miehen välinen. Käytännössä tämä mahdollistaisi sen, että samaa sukupuolta olevat parit voitaisiin vihkiä avioliittoon kaikissa seurakunnissa. Yksittäisillä papeilla ja myös kanttoreilla olisi kuitenkin oikeus kieltäytyä vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja. Ehdotus olisi kompromissi evankelisluterilaista kirkkoa sisäisesti jakavassa kysymyksessä.
Kirkolliskokouksen ulkopuolelta katsottuna keskustelu samaa sukupuolta olevien avioliitoista tuntuukin olevan kaukana todellisuudesta ja irti tästä yhteiskunnasta ja ajasta.
Samaa sukupuolta olevien parisuhteet on tunnustettu Suomessa yli 20 vuoden ajan ja samaa sukupuolta olevat parit on voitu vihkiä avioliittoon vuodesta 2017 lähtien. Vuosittain Suomessa solmitaan satoja samaa sukupuolta olevien parien avioliittoja. Avioliittolain muutos on tarkoittanut sateenkaariparien oikeuksien vahvistumista.
Muutos ei ole poistanut tai heikentänyt kenenkään muiden mahdollisuutta avioitua. Suomalaisessa yhteiskunnassa käsitys yhtäläisistä oikeuksista seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta saa laajaa kannatusta.
Iso osa evankelisluterilaisen kirkon papeista on valmis vihkimään pareja riippumatta näiden sukupuolesta. Monissa seurakunnissa vietetään sateenkaarimessuja, joissakin tehdään erityistä sateenkaarityötä ja osa seurakunnista haluaa osoittaa tukeaan sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuudelle esim. osallistumalla paikkakunnan pride-tapahtumaan. Sateenkaari-ihmiset yhä useammin toimivat kirkon viroissa, luottamustehtävissä ja osallistuvat seurakuntien toimintaan avoimesti omana itsenään.
Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien ja siellä toimivien sateenkaari-ihmisten joukossa on erilaisia näkemyksiä kirkolliskokoukselle tehdystä ehdotuksesta. Osa näkee sen askeleena parempaan. Moni on perustellusti huolissaan siitä, että ehdotus sementoisi samaa sukupuolta olevien parien syrjinnän kirkossa vuosikymmeniksi eteenpäin. Päätös saattaisi edelleen oikeuttaa muitakin kielteisiä asenteita ja eriarvoista kohtelua. Kirkon piirissä työskentelevät, luottamushenkilöinä toimivat, toimintaan osallistuvat sateenkaarinuoret, -parit, ja perheet saisivat jatkossakin toistuvasti kuulla näkemyksiä siitä miksi sateenkaaripareja ei voida vihkiä avioliittoon.
Arkkipiispana toimiessaan Kari Mäkinen esitti seksuaalivähemmistöihin kuuluville anteeksipyynnön syrjivästä toiminnasta, johon myös kirkko on syyllistynyt. Moni on kokenut anteeksipyynnön merkityksellisesti. Joillekin se antoi toivoa todellisesta muutoksesta kirkon sisällä. On vaikea ymmärtää, että kymmenen vuotta anteeksipyynnön jälkeen kirkon päättäjille on edelleen vaikeaa päivittää avioliittokäsitys sellaiseksi, jossa samaa sukupuolta olevien suhteet olisivat yksiselitteisesti yhtä arvokkaita kuin muut.
Kerttu Tarjamo
Setan pääsihteeri