Verkkonuorisotalo Loisteen Turvallisempi some -kampanja pyrkii edistämään turvallisempaa ja kunnioittavampaa verkkoympäristöä nuorille. Kampanja vastaa erityisesti sateenkaarinuorten huoliin vihapuheesta ja häirinnästä, jotka ovat viime vuosina lisääntyneet sosiaalisessa mediassa. Loisteen toimintaa ovat tukemassa tietoliikenneyritykset DNA, Elisa ja Telia.
Tavoitteena turvallisempi some kaikille
Turvallisempi some -kampanjan tavoitteena on lisätä tietoa vihapuheen tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta sekä kannustaa nuoria rakentamaan positiivista keskustelukulttuuria verkossa. Kampanja tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita siitä, miten kohdata ja käsitellä vihapuhetta. Samalla se muistuttaa jokaisen somen käyttäjän vastuusta ja vaikutusmahdollisuuksista.
“Sosiaalinen media on tärkeä osa nuorten arkea, mutta sen mukanaan tuoma vihapuhe voi olla haitallista ja pelottavaa. Kampanjan avulla haluamme vahvistaa nuorten valmiuksia kohdata ja vähentää vihan vaikutuksia”
– Verkkonuorisotalo Loiste
Konkreettisia keinoja vihapuheen vähentämiseen
Kampanjan verkkosivuilta löytyy muun muassa ohjeita vihapuheen tunnistamiseen, siihen puuttumiseen ja omasta verkkoturvallisuudesta huolehtimiseen. Lisäksi tarjolla on työkaluja, joiden avulla nuoret voivat oppia kehittämään omaa somen käyttötapaansa:
- Vihapuheen ilmiantaminen: Opastusta siitä, miten raportoida vihamielistä sisältöä somealustoille ja viranomaisille.
- Vastapuhe: Kannustusta empatian ja kunnioituksen ilmaukseen vihapuhetta vastaan.
- Turvallisuustaidot: Ohjeita yksityisyysasetusten säätämiseen ja yksityiskohtaisten tietojen jakamisen välttämiseen verkossa.
Kampanja muistuttaa myös, että vihapuhe voi täyttää rikoksen tunnusmerkit ja johtaa oikeudellisiin seurauksiin. Teleoperaattoreiden mukanaolo korostaa yhteisvastuun merkitystä turvallisemman verkkoympäristön rakentamisessa. Operaattorit toimivat kampanjan tiedon levittäjinä ja auttavat tavoittamaan nuoria eri alustoilla.
Haaste yhteisölle: tehdään somesta parempi
Turvallisempi some -kampanja haastaa jokaisen somen käyttäjän – nuoret, aikuiset ja yhteisöt – miettimään, miten he voivat omalla toiminnallaan luoda kunnioittavamman ja turvallisemman ilmapiirin. Kampanja kannustaa etenkin aikuisia näyttämään hyvää esimerkkiä, sillä nuoret omaksuvat käytösmalleja myös heiltä.
Lisätietoa kampanjasta ja konkreettisia vinkkejä löytyy Verkkonuorisotalo Loisteen verkkosivuilta: nuoret.seta.fi/turvallisempi-some