Artikkeli ilmestynyt osana LIITO-lehden seksuaalikasvatusteemanumeroa
Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuutta käsitellään toisinaan seksuaalikasvatuksen tematiikan yhteydessä. Tämä yhdistäminen ei ole täysin ongelmatonta ja aiheuttaa vaaran sekaannuksille, mutta samalla on tärkeää varmistaa, että aiheet tulevat käsitellyksi koulussa edes jossain yhteydessä. Lisäksi on tärkeä huomioida, että koulussa tarjottu seksuaalikasvatus huomioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden ja vastaa nuorten moninaisiin tarpeisiin.
Kouluterveyskyselyn mukaan yläkouluikäisistä ja toisen asteen opiskelijoista noin 15 % identifioituu seksuaaliselta suuntautumiseltaan joksikin muuksi kuin heteroksi. Noin 5% taas on sukupuoleltaan jotain muuta kuin cis-sukupuolisia (niitä, jotka kokevat yksiselitteisesti olevansa sitä sukupuolta, johon heidät on syntymässä määritetty). Sateenkaarinuoret on yleistermi, jolla viitataan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluviin nuoriin. Jokaisella on oikeus määritellä tai olla määrittelemättä itse identiteettinsä, eikä sitä voi kukaan tehdä ulkoapäin.
Seksuaalinen suuntautuminen ei ole K-18-asiaa
Seksuaalinen suuntautuminen merkitsee sitä, kehen ihminen ihastuu, rakastuu tai tuntee romanttista ja/tai seksuaalista vetovoimaa. Seksuaalinen suuntautuminen määritellään useimmiten sen perusteella, mitä sukupuolta henkilö itse ja tunteiden kohde on. Näin voidaan erotella seksuaalisina suuntautumisina muun muassa heterous, homous ja bi- tai panseksuaalisuus. Lisäksi voidaan erotella esimerkiksi andro- ja femiseksuaalisuus, joissa henkilö tuntee vetoa maskuliinisiin tai feminiinisiin piirteisiin ihmisissä. Seksuaalisen suuntautumisen määritteleminen ei ole aina yksinkertainen asia, eikä kaikilla ole tarvetta määritellä sitä lainkaan.
Tiedon antaminen seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta ei tarkoita sitä, että tarvitsee puhua seksitavoista, tai seksistä ylipäätään. Kaikenikäisille voi ja pitää puhua seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta, ja ikätasoinen asiallinen tieto ennaltaehkäisee väärinkäsitysten ja ennakkoluulojen syntymistä sekä antaa jokaiselle kasvavalle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden tunnistaa ja tutkia omaa seksuaalista suuntautumista rauhassa.
Sukupuolen moninaisuus – mistä on kyse?
Sukupuoli on valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan ETENE:n määritelmän mukaan jatkumo, joka koostuu erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista. Sukupuolia ei siis ole vain kaksi, kuten on totuttu ajattelemaan, vaan jotkut ovat jotain siltä väliltä, vähän molempia tai ei kumpaakaan. Sukupuolen moninaisuudella käsitteenä voidaan tarkoittaa sitä, että jokaisen sukupuoli on omanlaisensa ja sijoittuu omalla tavallaan tuolle jatkumolle, tai sitten sillä voidaan viitata nimenomaan sukupuolivähemmistöihin, joiden sukupuoli ei istu ajatukseen kahdesta, toisistaan selkeästi erotettavissa olevasta ja vastakkaisesta sukupuolesta. Myös tieto sukupuolen moninaisuudesta kuuluu kaikille oppilaille ikään katsomatta, ja näin velvoittavat opetussuunnitelman perusteetkin.
Sukupuolen moninaisuus ei ole mikään uusi ilmiö tai ajatus, vaan sukupuolen moninaisuutta on ollut olemassa aina ja kaikkialla. Aina sille ei kuitenkaan ole löytynyt sanoja eikä sitä ole monista syistä haluttu tai voitu tuoda esiin. Viime vuosina teema on noussut yhä enemmän pinnalle, ja sen myötä joillekin on voinut syntyä se vääristynyt mielikuva, että kyse on uudesta tai jollain lailla kasvavasta ilmiöstä. Nykyään moni nuori uskaltaa olla aiempaa avoimempi oman identiteettinsä suhteen. Tämä tuo moninaisuuden entistä näkyvämmäksi myös kouluissa, ja siihen onkin alettu reagoida miettimällä esimerkiksi wc-tiloihin ja nimen muuttamiseen liittyviä käytäntöjä, joilla luodaan turvallisempaa kouluympäristöä esimerkiksi transnuorille.
Ihmisen sukupuoli-identiteetti on pitkälti synnynnäinen ominaisuus, eikä siihen voida kasvatuksella tai muutoin vaikuttaa ulkoapäin. Sen sijaan on mahdollista vaikuttaa ihmisen kokemukseen siitä, miten muut ihmiset kohtaavat ja näkevät hänet. Jokaisella on tarve ja oikeus olla hyväksytty ja arvostettu sellaisena kuin hän on. Yhteisön reaktiot voivat vaikuttaa suuresti yksilön hyvinvointiin ja tulevaisuuteen, ja toki lapset ja nuoret ovat näille erityisen alttiita. Opettajilla on kasvattajina ja auktoriteetteinä suuri vastuu siitä, että vähemmistöihin kuuluvien nuorten oikeus turvalliseen oppimis- ja kasvuympäristöön toteutuisi.
Miten käsitellä sukupuolen moninaisuutta opetuksessa?
Sukupuolen moninaisuuden käsitteleminen seksuaalikasvatuksen teemojen yhteydessä aiheuttaa helposti sekaannuksia ja hämmennystä. Esimerkiksi transsukupuolisuutta on menneisyydessä seksualisoitu, ja ajateltu, että kyse on ihmisen seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Transsukupuolisuudessa on kuitenkin kyse ihmisen sukupuoli-identiteetistä, siis sukupuolesta. Siitä puhuminen olisi hyvä tehdä muussa yhteydessä kuin seksuaalikasvatuksen osana, sillä muuten ajatus kenties automaattisesti ohjautuu genitaaleihin ja seksuaalisuuteen. Kuitenkin ihmisen sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu on irrallinen asia näistä kummastakin.
Yksi hyvä harjoitus oppitunnille on esimerkiksi sen pohtiminen, miltä yllä mainittu ETENE:n sukupuolen määritelmä itsestä kuulostaa. Miksi ajattelemme sukupuolta niin kaksinapaisesti ja kahta sukupuolta ikään kuin toistensa vastakohtina? Miksi feminiinisinä ja maskuliinisina nähtyjä piirteitä pidetään toisensa ulossulkevina? Mitä sukupuoli oikeastaan on ja millaisia normeja siihen liittyen on? Sukupuolen moninaisuutta voi lähestyä myös sukupuoli-identiteetin, sukupuolen ilmaisun ja kehon sukupuolitettujen piirteiden käsitteiden kautta. Nämä kolme mainitaan myös tasa-arvolaissa kiellettyinä syrjintäperusteina, mikä merkitsee sitä, että tasa-arvolain mukaan sukupuolivähemmistöihin kohdistuva syrjintä on kiellettyä syrjintää ja esimerkiksi oppilaitoksilla ja kouluilla on velvollisuus poistaa ja ennaltaehkäistä sitä toiminnassaan suunnitelmallisesti.
Koska oppitunnilla saattaa olla joku translapsi tai -nuori tai sukupuoltaan vielä pohtiva, on tärkeää varmistaa aiheiden käsittelyn yhteydessä turvallinen ilmapiiri kaikille. Ei esimerkiksi ole hyvä idea pitää väittelyä siitä, onko sukupuolen moninaisuus hyväksyttävää, koska kenenkään ei pitäisi joutua kuulemaan syrjiviä ja loukkaavia argumentteja itsestään oppitunnilla. Mikäli tällaisia yrityksestä huolimatta esiintyy, on tärkeää, että opettaja osoittaa, etteivät ne ole hyväksyttäviä tapoja puhua asiasta. Keskustelun pelisäännöt on hyvä käydä aluksi yhdessä läpi ja muistuttaa kaikkia toisten kunnioittamisesta.
Kun sukupuolta haluaa käsitellä pohdiskelevasti, voi hyödyntää esimerkiksi Setan sivuilta löytyviä videoita ja niihin laadittuja pohdintakysymyksiä, joiden ideana on avata sukupuolen moninaisuuteen liittyviä teemoja ja identiteettejä oppilaille tai opiskelijoille. On hyvä muistaa, että sanan- ja mielipiteenvapauden tarkoitus ei ole sallia sellaista puhetta, joka kyseenalaistaa toisten ihmisten perustavanlaatuisia oikeuksia ja ihmisarvoa. Kouluilla on myös lain mukaan velvollisuus puuttua kaikkeen tietoonsa tulleeseen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvaan häirintään.
Laadukas seksuaalikasvatus palvelee kaikkia
Moninaisuuden esiin tuova opetus on tietysti erityisen tärkeää kasvaville sateenkaarinuorille. Omaa seksuaalisuuttakaan on vaikea tutkia ja löytää, jos asioista ei puhuta eikä saa tietoa esimerkiksi siitä, että kaikki ihmiset eivät ole heteroita, tai yksiselitteisesti miehiä tai naisia. Sateenkaarinuoret kokevat kouluterveyskyselyn mukaan moninkertaisesti muita nuoria useammin seksuaaliväkivaltaa ja häiritsevää seksuaalista ehdottelua tai ahdistelua. Väkivallan kokemuksille ja omien rajojen ylittämiselle voivat altistaa esimerkiksi puhumattomuus ja häpeä, joita voidaan lievittää avoimella ja moninaisella seksuaalikasvatuksella.
Vaikka sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ja seksuaalisuus ovat kaikki eri asioita, ne toki kytkeytyvät toisiinsa monin tavoin. Esimerkiksi transsukupuoliselle nuorelle, joka kokee voimakasta kehodysforiaa eli vierautta ja inhoa omaa kehoaan kohtaan, seksuaalisuuden toteuttaminen voi tuntua haastavalta ja vaatia tukea. Transsukupuolisille suunnattua tietoa myös seksiin liittyen löytyy sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen verkkosivuilta.
Vaikka seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuolen moninaisuudesta puhuminen ei tarkoitakaan automaattisesti seksistä tai seksuaalisuudesta puhumista, on jokaisella nuorella toki oikeus tietoon esimerkiksi erilaisista seksitavoista ja turvaseksistä. Jos seksuaalikasvatus ei huomioi seksuaalisen suuntautumisen kirjoa, ei osa nuorista hyödy siitä lainkaan. Hyviä materiaaleja moninaisuuden huomioivaan seksuaalikasvatukseen löytyy esimerkiksi Sexpolta ja Hivpointilta.
Puretaan haitallisia normeja, stereotypioita ja väärinkäsityksiä
Kouluterveyskyselyn mukaan sateenkaarinuoret ovat muita useammin kiusattuna koulussa. Kiusaamista esiintyy usein etenkin silloin, jos nuorten sosiaalinen ilmapiiri on kovin yhdenmukaisuuteen pyrkivä ja tarttuu herkästi normeista poikkeamiseen. Sukupuoli- ja muita normeja olisikin tärkeää käsitellä nuorten kanssa kriittisesti, jotta luodaan tilaa erilaisille tavoille olla ja ilmaista itseään. Tästä on hyötyä kaikille nuorille, ei vain vähemmistöihin kuuluville. Nuorten maailma on usein täynnä kirjoittamattomia sääntöjä, epävarmuuksia ja ahdistuksia, joita voidaan helpottaa puhumalla siitä, että moninaisuus on arvokas, kaunis ja tarpeellinen osa ihmisyyttä ja jokaisen tulisi saada olla ja elää omannäköistään elämää, eikä se ole muilta pois.
Seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuolen ilmaisuun liittyvät stereotypiat kytkeytyvät monin tavoin toisiinsa. Mistä johtuu esimerkiksi se ajatus, että mikäli poika ilmaisee itseään feminiinisesti, hän on homo? Tai miksi pojan tai miehen omaan ulkonäköön suuntautuvaa kiinnostusta on kuvailtu seksuaalisuuteen viittaavalla sanalla? Sukupuolen ilmaisu voi joillain kytkeytyä omaan seksuaalisuuteen, mutta näin ei todellakaan ole kaikilla, ja tapoja ilmaista on monenlaisia. Ei tulisi vaatia tai olettaa keneltäkään tietynlaista ilmaisua minkään identiteetin pohjalta, vaan kannustaa kaikkia löytämään omanlainen tapa ilmaista itseään. Sukupuolitettuina pidetyt ilmaisun tavat eivät myöskään pysy samoina ajassa, vaan ovat muutoksessa ja voivat myös vaihdella esimerkiksi kaveriporukan mukaan.
Se, mihin sukupuoleen tai sukupuoliin voi tuntea vetoa ei suoraan kytkeydy siihen, millä tavoilla ihminen haluaa toteuttaa seksuaalisuuttaan. Hetero, homo tai biseksuaali voi yhtä lailla olla erittäin kiinnostunut seksistä tai aseksuaali, eli hyvin vähän tai ei lainkaan kiinnostunut seksistä muiden ihmisten kanssa, tai jossain näiden välillä. Ajatus siitä, että esimerkiksi homoudesta puhuminen vaatisi automaattisesti seksitapojen käsittelyä on virheellinen ja sivuuttaa sen, että seksuaalinen suuntautuminen on ennen kaikkea sosiaalinen identiteetti.
Unohda turha epäröinti
Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta puhuttaessa termit olisi hyvä olla hallussa niin, että puhuminen ei liikaa jännitä. Peruskäsitteiden merkityksiä voi tarkistaa esimerkiksi Setan verkkosivujen sateenkaarisanastosta. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tietää. Jos aihe tuntuu haastavalta, on mahdollista hyödyntää erilaisia materiaaleja ja päästää ääneen kokemusasiantuntijoita esimerkiksi videoiden käyttämisen kautta. Tärkeintä on, että aihetta ylipäänsä käsitellään ja että oppitunnin ilmapiiri kokonaisuudessaan olisi moninaisuutta kunnioittava, avoin ja turvallinen myös niille oppilaille, joita aihe koskee henkilökohtaisesti joko oman tai läheisen identiteetin kautta. Myöskään esimerkiksi vanhempien vastustus tai mikään muukaan ei ole syy jättää moninaisuutta pois opetuksesta, sillä lapsen oikeus tietoon tulee laittaa etusijalle.
Lähteet ja lisätietoa
Lehtonen, Jukka; Majlander, Satu; Sares-Jäske, Laura; Jehkoi, Aino; Luopa, Pauliina (2024): Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien 8.- ja 9- luokkalaisten hyvinvointi: Kouluterveyskysely 2019-2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/148638
Setan materiaalia seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta opetusalalle: https://seta.fi/sateenkaaritieto/ammattilaisille/perusopetus-ja-toinen-aste/
Setan sateenkaarisanasto suomeksi: https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/
Materiaaleja seksuaalikasvatuksen tueksi:
https://hivpoint.fi/seksuaalikasvatus/
https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/nuoret/tietoa-nuorille/
Heta Hölttä, nuorisotyön asiantuntija, Seta ry